De Semitendinosus en Semimembranosus

Vandaag gaan we verder met twee van de hamstrings van het paard. De Semitendinosus en de Semimembranosus. Deze spieren behoren tot de strekker van de spierketen. Ze bewegen het achterbeen naar achteren.

Allereerst de Semiteninosus. Als het achterbeen draagt, strekt deze de heup, de knie en het spronggewricht. Maar als het been niet draagt, buigt het de knie en trekt het, het achterbeen achteruit. Dat zie je ook aan de plaatsen waar de spier aanhecht. Bovenaan het heiligbeen, over de zitbeenknobbels, onder aan de binnenzijde van het kniegewricht en achterop de hak. Hier wordt de spier heel pezig.

De Semimembranosus bevindt zich wat meer naar de binnenkant van het achterbeen. Als het achterbeen draagt, strekt ook deze spier de heup. Als het been geen gewicht draagt, beweegt de spier het been naar achteren. Deze spier is een adductor. Dus hij beweegt het been naar binnen. De spier hecht onder het heiligbeen aan, loopt over de zitbeenknobbels naar de binnenzijde van de femur (dijbeen).

Bij veel paarden kun je de hamstrings heel goed zien. Omdat de hamstrings er zijn om het achterbeen naar achteren en naar binnen te bewegen, komen ze op rek op het moment dat het achterbeen naar voren gaat. Bij extreme verzameling, bijv, in de pirouettes of bij het springen en dan met name de afzet, wordt deze rek nog groter. Het is daarom belangrijk dat deze spieren los en soepel zijn. Je kunt zelf een klein testje doen om te zien of de hamstrings los zijn. Je pakt het meest vlezige gedeelte van de spier vast en kijkt of je het rustig heen en weer kunt schudden. Let hierbij op dat je paard zijn achterbeen niet naar voren heeft staan, want dan voelt alles strak. Kun je het makkelijk schudden? Mooi zo! Zo niet, dan kan het goed zijn om je paard een keer goed los te laten maken. Daarmee voorkom je blessures. Als hij zijn benen minder makkelijk kan bewegen, gaat hij dat ergens anders opvangen. Ook gaan (spring) oefeningen minder makkelijk.

Rekoefening

Je kunt nadat je paard is losgemaakt, voorzichtig wat rekoefeningen doen. Pak het achterbeen van je paard op en breng het rustig naar voren. Let op dat je het achterbeen recht naar voren, richting het voorbeen brengt. Voel je weerstand? Trek dan niet verder, maar blijf een paar seconden op die plek en breng dan rustig het achterbeen weer naar achteren.

Volgende keer ga ik in op de spieren rond de knie. Heb je in de tussentijd vragen? Stuur me even een mailtje of berichtje! Tot volgende week!