[Muscle Monday] Biceps Femoris

Biceps Femoris

We gaan vandaag verder met een spier in de achterhand. Één van de hamstrings. De Biceps Femoris. Deze spier hecht aan het heiligbeen loopt naar de zitbeenknobbel en vertakt vervolgens naar de knie en het sprongwricht. Hier wordt het pezig weefsel. De bovenzijde strekt de heup. Als de spier samentrekt wordt de knie gebogen en het spronggewricht juist weer gestrekt met de pezen die hier aanhechten. De Biceps Femoris behoort tot de abductoren. Dus beweegt het achterbeen opzij en naar buiten.

Springen
Tijdens het springen heeft deze spier net als de Gluteus spieren die ik vorige week behandeld heb, een grote rol. Vooral bij de afzet. Je paard moet ondertreden, krachtig afzetten om over de hindernis te zweven. Tijdens de laatste galopsprong voor de afzet en tijdens de afzet moet de bovenlijn helemaal in flexie komen. Het bekken kantelt, het paard moet gaan zitten en de schoft moet kunnen heffen. Nu komen in de achterhand de Gluteus spieren en de hamstrings aan de beurt. Waaronder dus ook de Biceps Femoris. Heeft je paard verklevingen in de spieren of is hij pijnlijk op deze spieren, dan kan het zijn dat hij liever niet springt en weigert.

Massage en stretchen
Zoals op het plaatje bovenaan het artikel duidelijk te zien is, wordt de Biceps Femoris pezig aan het eind. Je wilt deze spier daarom mooi soepel houden. Als de spieren in de achterhand mooi soepel zijn, kun je juist stretch oefeningen onder het zadel gebruiken om te blijven rekken. Voel je spanning dan vindt het paard het moeilijk om zijn achterbenen op de juiste manier te bewegen. Dit kan leiden tot problemen in het rijden en uiteindelijk tot blessures. Je kunt dit voorkomen door je paard regelmatig te laten masseren om te kunnen blijven controleren of je paard los is. Daarnaast kun je hem onder het zadel helpen. Bijvoorbeeld met het springen van in uitjes. Dat hoeft echt niet hoog, je kunt ook cavaletti gebruiken. Daarnaast wil je adductie van het been, zodat de Biceps Femoris, die aan de buitenzijde ligt, gerekt wordt. Dat kun je doen door het rijden van zijgangen.

Volgende week kom ik terug op twee andere spieren die onder de hamstrings vallen. De Semitendinosus en Semimembranosis. Dan zal ik ook een paar stretchoefeningen vanaf de grond laten zien. Tot dan!

2019-03-20T12:44:21+00:00

Laat een reactie achter

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten